PHV
PHV
Žák přichází na konzultaci po doporučení od vyučujícího hlavního oboru. Projdeme vnímání tempa, rytmus, zápis not, vnímání průběhu melodie, porovnávání se zápisem v notách, hudební abecedu.
1. ročník
Zkouška z hudební nauky – 1. ročník
Žák přichází na konzultace a zkoušky, přináší si projitý a vypracovaný materiál. (Nemusí se držet sešitu, se kterým pracuji, pokud si učivo dohledá v jiném vhodném materiálu.)
Doporučený pracovní sešit (na který odkazuji): KLEIN, Eva: Hudební nauka, pracovní sešit A. G + W spol. s.r.o., 2013, Cheb.
Učebnice, kterou využíváme ve výuce: LISÁ, Dagmar: Hudební nauka pro malé i větší muzikanty. AU.VI.EX., 1992, Praha.
- konzultace 3. 11. 2023 v 16:30 – 17:30 hod. ZŠ Pohankova třída 1. A.
definuje zvuk a tón
zná vlastnosti tónu
ovládá notaci v rozsahu c1 -h2 s.5, 9
nakreslí houslový klíč s.1
zná notovou osnovu s.1
odliší notu celou, půlovou, čtvrťovou, osminovou s.3, 29
vypočítá notu půlovou s tečkou s.20
- konzultace 5.1.2024 v 16:30 – 17:30 hod. ZŠ Pohankova třída 1. A.
rozliší dynamiku p, f, mf s. 33
ovládá rytmické hodnoty ve 2/4, ¾, 4/4 taktu s.4, 14,
zná pomlky s.25
ví, co je repetice, staccato, legato s.20
Zkouška 15.1. 2024 16:00 hod. ZŠ Pohankova třída 1. A.
- konzultace
pozná půltón a celý tón
rozpozná posuvky s.12,16, 18
definuje stupnici s.21
ovládá půltóny v durové stupnici
- konzultace
zná durové stupnice do 3 křížků s.30
vytvoří tónický kvintakord ve stupnici s.31
Zkouška
2. ročník
Zkouška z hudební nauky – 2. ročník
Žák přichází na konzultace a zkoušky, přináší si projitý a vypracovaný materiál. (Nemusí se držet sešitu, se kterým pracuji, pokud si učivo dohledá v jiném vhodném materiálu.)
Doporučený pracovní sešit (na který odkazuji): KLEIN, Eva: Hudební nauka, pracovní sešit B. G + W spol. s.r.o., 2013, Cheb.
Učebnice, kterou využíváme ve výuce: LISÁ, Dagmar: Hudební nauka pro malé i větší muzikanty. AU.VI.EX., 1992, Praha.
- Konzultace 3. 11. 2023 v 16:30 – 17:30 hod. ZŠ Pohankova třída 1. A.
ovládá notaci g – c3 s.3,4
používá správné posuvky s.7,8
pozná a umí vypočítat všechny rytmické hodnoty i s pomlkami v rámci 2/4, ¾, 4/4 taktu s.6,9
rozpozná a umí provést předtaktí, triolu, synkopu, tečkovaný rytmus
sluchově rozezná vysoký a nízký tón
- konzultace 5. 1. 2023 v 16:30 – 17:30 hod. ZŠ Pohankova třída 1. A.
pozná půltón a celý tón, zná pravidlo půltónů v durové stupnici s. 29,30
ví, co je předznamenání a zná pořadí křížků a béček s.19
zná durové stupnice do 4 křížků a 2 bé s.16 – 21
Zkouška 15.1. 2024 16:00 hod. ZŠ Pohankova třída 1. A.
- konzultace
ovládá rytmické hodnoty v 3/8, 6/8, 9/8 taktu s.23
vytvoří durový kvintakord a umí napsat obraty s.26, 31
- konzultace
rozliší legato a ligaturu
rozlišuje dynamická označení pp, p, mf, f, ff
setkává se s italským názvoslovím pojmy ritardando, accelerando, a tempo
má představu o tempových označeních: moderato, presto, vivo, adagio, allegro, andante, lento
Zkouška
Zkouška z hudební nauky – 3. ročník
Příprava z Pracovního sešitu Martin Vozar: Hudební nauka pro 3. ročník (2011)
První pololetí
Znalost notace v G klíči v rozsahu g – c3 s posuvkami, notace v F klíči v rozsahu C – c1 s posuvkami
Dynamická znaménka a hudební pojmy – pp, p, mp, mf, f, ff; D. C. al Fine; crescendo, decrescendo; vysvětlit rozdíl legato x staccato a znát označení
Takt tříosminový – označení, vysvětlení, praktický příklad v rytmickém cvičení
Takty jednoduché a složené – vysvětlit, jak vznikají a uvést příklady; akcent – označení
Vytleskat (a nahlas počítat) rytmické cvičení s využitím noty šestnáctinové (str. 11 dole)
Opakování – co je stupnice a z čeho se skládá, co je půltón, pravidlo stupnice durové, základní durová stupnice (přirozené půltóny) a její kvintakord, funkce posuvek (#, b, odrážka), co je předznamenání, vyjmenovat pořadí # i b, znát princip odvozování stupnic s #, s b
Stupnice durové do 4 # - určit počet # a vyjmenovat je ve správném pořadí, vyjmenovat a zapsat not stupnici i kvintakord
Obraty kvintakordu – jejich názvy, označení; praktický příklad na stupnici C dur, G dur
Tempová označení – co je tempo; adagio, moderato, allegretto, allegretto moderato, allegro; accelerando, ritardando; a tempo
Strunné nástroje smyčcové (kromě houslí není u dalších nástrojů potřeba znát názvy jednotlivých strun)
Intervaly – co je interval, dělení základních intervalů, vyjmenovat intervaly v řadě (prima – oktáva), vyjmenovat zvlášť čisté a zvlášť velké intervaly, umět vysvětlit označení zkratkou (např. č. 4 = čistá kvarta = vzdálenost od 1. tónu ke 4. tónu; v. 6 = velká sexta = vzdálenost od 1. tónu k 6. tónu)
Dechové nástroje žesťové
Stupnice mollové – druhy a jejich pravidla, základní mollová stupnice – vyjmenovat a zapsat do not stupnici harmonickou (nahoru) a melodickou (nahoru i dolů)
Stupnice mollové do 4 # - určit počet # a vyjmenovat je ve správném pořadí, vyjmenovat a zapsat do not stupnici harmonickou a kvintakord a stupnici melodickou nahoru i dolů
Dechové nástroje dřevěné
Doplňování rytmicky neúplných cvičení ve čtvrťových taktech a následné počítání a vytleskávání
Bedřich Smetana a Antonín Dvořák – charakteristika období, ve kterém žili a tvořili (není nutné znát přesně datum narození a úmrtí) a nejznámější díla; vlastní poslech - uvést název alespoň jedné skladby a zdroj, např. YouTube aj. (str. 82)
Druhé pololetí
Opakování stupnic mollových (dle 1. pololetí, viz výše)
Opakování základních intervalů (dle 1. pololetí, viz výše) a jejich tvoření od základního tónu g1, d1
Přednesová označení – cantabile, dolce, espressivo, scherzando
Triola – jak vzniká, jak se označuje a počítá
Kytara, harfa – strunné nástroje drnkací, klavír – strunný nástroj klávesový
Stupnice durové do 4 b - určit počet b a vyjmenovat je ve správném pořadí, vyjmenovat a zapsat do not stupnici i kvintakord
Co je transpozice – možnosti využití; krátký praktický příklad v jednodušších tóninách
Synkopa – jak vzniká; umět zapsat, spočítat a vytleskat
Takt dvoupůlový – označení, vysvětlení, praktický příklad v rytmickém cvičení
Bicí nástroje
Stupnice mollové do 4 b – určit počet b a vyjmenovat je ve správném pořadí, vyjmenovat a zapsat do not stupnici harmonickou a kvintakord a stupnici melodickou nahoru i dolů
Orchestr a dirigent (str. 70)
Komorní soubory (str. 72)
Stupnice stejnojmenné a paralelní – vysvětlení a uvedení příkladu
Opakování durových a mollových stupnic do 4 # a 4 b a jejich kvintakordů (u mollových stupnic navíc zopakovat pravidla stupnice harmonické a melodické)
Leoš Janáček a Bohuslav Martinů – charakteristika období, ve kterém žili a tvořili (není nutné znát přesně datum narození a úmrtí) a nejznámější díla; vlastní poslech - uvést název alespoň jedné skladby a zdroj, např. YouTube aj. (str. 83)
Zkouška z hudební nauky – 4. ročník
Příprava z Pracovního sešitu Martin Vozar: Hudební nauka pro 4. ročník (2012)
První pololetí
Tóny základní a odvozené; dvojitý #, dvojité b
Opakování stupnic durových do 4 # - určit počet # a vyjmenovat je ve správném pořadí, vyjmenovat a zapsat do not stupnici i kvintakord
Stupnice durové od 5 # do 7 # - určit počet # a vyjmenovat je ve správném pořadí
Opakování obratů kvintakordu – jejich názvy, označení; praktické příklady na stupnicích dur do 4 #
Stupnice. Tónina. Instrumentální hudba. Tempová označení (str. 12); metronom
Antonio Vivaldi – charakteristika období, ve kterém žil a tvořil (není nutné znát přesně datum narození a úmrtí) a nejznámější díla; vlastní poslech – uvést název alespoň jedné skladby a zdroj, např. YouTube aj.
Hudební nástroje (str. 14, 1. odstavec) + dále o svém vlastním nástroji = název, skupina, části, rozsah, tvoření tónu atd.; zpěváci – tvoření tónu, pěvecké hlasy, druhy pěveckých sborů (str. 50, 51)
Johann Sebastian Bach - charakteristika období, ve kterém žil a tvořil (není nutné znát přesně datum narození a úmrtí) a nejznámější díla; vlastní poslech – uvést název alespoň jedné skladby a zdroj, např. YouTube aj.
Enharmonické tóny. Enharmonická záměna
Opakování stupnic durových do 4 b - určit počet # a vyjmenovat je ve správném pořadí, vyjmenovat a zapsat do not stupnici i kvintakord
Stupnice durové od 5 b do 7 b – určit počet b a vyjmenovat je ve správném pořadí
Rytmické cvičení – takt tříosminový (str. 25 dole); triola (str. 29 dole) – vytleskat a nahlas počítat
Obraty durového kvintakordu - praktické příklady na stupnicích dur do 4 b
Opakování – legato x staccato; tenuto, portamento; akcent. Hudební pojmy (str. 30)
Nicolò Paganini - charakteristika období, ve kterém žil a tvořil (není nutné znát přesně datum narození a úmrtí) a nejznámější díla; vlastní poslech – uvést název alespoň jedné skladby a zdroj, např. YouTube aj.
Melodické ozdoby
Komorní soubory. Symfonický orchestr. Partitura, part
Wolfgang Amadeus Mozart - charakteristika období, ve kterém žil a tvořil (není nutné znát přesně datum narození a úmrtí) a nejznámější díla; vlastní poslech – uvést název alespoň jedné skladby a zdroj, např. YouTube aj.
Druhé pololetí
Základní intervaly (opakování ze 3. ročníku) a jejich tvoření od tónu g1, d1; f1, b1
Stupnice mollové do 4 # - určit počet # a vyjmenovat je ve správném pořadí, vyjmenovat a zapsat do not stupnici harmonickou a kvintakord a stupnici melodickou nahoru i dolů
Stupnice mollové od 5 # do 7 # - určit počet # a vyjmenovat je ve správném pořadí
Obraty mollového kvintakordu – praktické příklady na stupnicích mollových do 4 #
Přednesová označení (str. 49)
Píseň lidová, zlidovělá, umělá
Ludwig van Beethoven - charakteristika období, ve kterém žil a tvořil (není nutné znát přesně datum narození a úmrtí) a nejznámější díla; vlastní poslech – uvést název alespoň jedné skladby a zdroj, např. YouTube aj.
Motiv. Téma
Tvoření malých intervalů (str. 58)
Stupnice mollové do 4 b - určit počet b a vyjmenovat je ve správném pořadí, vyjmenovat a zapsat do not stupnici harmonickou a kvintakord a stupnici melodickou nahoru i dolů
Stupnice mollové od 5 b do 7 b - určit počet b a vyjmenovat je ve správném pořadí
Obraty mollového kvintakordu – praktické příklady na stupnicích mollových do 4 b
Stupnice stejnojmenné a paralelní – vysvětlení a uvedení příkladu
Dominantní septimový akord (D7) – praktické příklad ze stupnice C dur, G dur, D dur
Národní divadlo v Praze
Opera, opereta, balet, muzikál – stručná charakteristika
Petr Iljič Čajkovskij - charakteristika období, ve kterém žil a tvořil (není nutné znát přesně datum narození a úmrtí) a nejznámější díla; vlastní poslech – uvést název alespoň jedné skladby a zdroj, např. YouTube aj.
Rytmická cvičení (str. 79 – pozor na označení taktů) – vytleskat a nahlas počítat
Zkouška z hudební nauky – 5. ročník
Učebnice: Martin Vozar – Pracovní sešit HN pro 5. ročník
- Konzultace 6.11.2023
Komorní hudba
Počátky hudby
Baroko – Vivaldi, Händel, J. S. Bach – život a dílo
- Konzultace 15.1.2024
Významní dirigenti, Orchestr
Klasicismus, Symfonie, Rondo
Haydn, Mozart, Beethoven
ZKOUŠKA za I. pololetí: 22.ledna 2024
- Konzultace 18.3.2024
Značky a zkratky v notách
Romantismus a jeho skladatelé
Čajkovskij, Schubert, Schumann, Chopin, Wagner, Smetana, Dvořák
- Konzultace 10.6.2024
Impresionismus
Debussy
Hudba 20. století
Stravinskij, Janáček, Martinů
ZKOUŠKA za II. pololetí: 17.6.2024
Zkoušení bude probíhat v určený den / v pondělí / v čase mezi 16.50 - 17.35 hod. v učebně č. 3.
individuální plán samostudia HN